Rb: Eritreeërs die vóór het vredesakkoord in Soedan zijn gaan wonen krijgen geen paspoort

De staatssecretaris heeft de aanvraag van eiseres om een mvv afgewezen omdat eiseres niet voldoet aan het paspoortvereiste. Eiseres (1997) is Eritrees en woont in Soedan. Referent (1993) is Nederlands en de echtgenoot van eiseres sinds 2019. In geschil is of de staatssecretaris had mogen vasthouden aan het paspoortvereiste.

De rechtbank overweegt als volgt. Eiseres heeft een mailwisseling met de Eritrese ambassade overgelegd, waarin stond dat er een paspoortstop wordt gehandhaafd voor degenen die naar Soedan zijn gekomen vóór het vredesakkoord tussen Ethiopië en Eritrea. De staatssecretaris heeft onvoldoende toegelicht waarom deze email niet kan worden onderzoekt op verifieerbaarheid. Dat de informatie niet overeenkomt met het Ambtsbericht over Soedan doet hier niet aan af, omdat de handelswijze van Eritrea zich kenmerkt door willekeur en corruptie.

Verder blijkt uit het rapport van het International Refugee Assistance Project en Equal Rights Beyond Borders dat de Eritrese ambassade bewijs vraagt van de datum waarop iemand Eritrea heeft verlaten of Soedan is binnengekomen. Zonder dit bewijs, krijgt de persoon geen consulaire bijstand. Eiseres heeft gezegd dat zij niet kon bewijzen dat ze vóór het vredesakkoord in Soedan woonde. Dit komt dus overeen met de informatie van het rapport en kan een verklaring vormen waarom eiseres geen paspoort krijgt. De rechtbank is van oordeel dat het besluit onzorgvuldig is voorbereid en gemotiveerd. Het beroep is gegrond.

Rb Den Bosch, AWB 21/149, 6.4.22