RvS: bij gezinshereniging alle documenten in samenhang beoordelen en voordeel twijfel afwegen

In de uitspraak van 26 januari 2022  heeft de Afdeling het beoordelingskader in nareiszaken uiteengezet en genuanceerd. Hoewel de nu voorliggende zaak geen nareiszaak is, moet de staatssecretaris ook in dit geval al het geleverde bewijs in onderlinge samenhang bezien, rekening houden met alle relevante elementen en ervoor zorgen dat de eisen die hij aan het bewijs stelt evenredig zijn aan die elementen. Ook moet de staatssecretaris kenbaar gemotiveerd beoordelen of de vreemdeling het voordeel van de twijfel verdient.

De rechtbank is de staatssecretaris ten onrechte gevolgd in zijn standpunt dat de overgelegde documenten onvoldoende overtuigend zijn om de identiteit van de biologische ouders van referent en daarmee de familierechtelijke relatie met hem aannemelijk te maken. De staatssecretaris heeft de overgelegde documenten namelijk niet in onderlinge samenhang bezien. Zo heeft de staatssecretaris zich bij ieder afzonderlijk document op het standpunt gesteld dat de vreemdeling met dat document de identiteit van de biologische ouders van referent en daarmee de familierechtelijke relatie niet aannemelijk maakt, terwijl bijvoorbeeld aan de uitspraak van de Eritrese rechtbank en het UNHCR-document wel degelijk bewijswaarde toekomt.

De grieven slagen alleen al daarom.
Het hoger beroep is gegrond.

RvS 202104285/1/V3, 21.4.22