RvS: medicijnen wel beschikbaar in Nigeria, niet-geregistreerd is geen probleem

Uit het advies van het Bureau Medische Advisering (hierna: het BMA) volgt dat de voor de vreemdeling noodzakelijke medicijnen Descovy en Dolutegravir beschikbaar zijn in Nigeria. In reactie op dat advies heeft de vreemdeling een e-mail overgelegd van professor Akanmu, voorzitter van het National Task Team on Antiretroviral therapy en Hematoloog bij de Lagos University Teaching Hospital, waaruit volgens de vreemdeling blijkt dat het combinatiemedicijn Descovy niet geregistreerd is en dat het medicijn Dolutegravir niet is opgenomen in het overheidsprogramma. In reactie hierop heeft het BMA aanvullende nota's uitgebracht, waarin het eerdere oordeel dat de noodzakelijke medicatie beschikbaar is in Nigeria is bevestigd.

Volgens de zonder voorbehoud gegeven conclusie in het BMA-advies en de aanvullende nota's, gebaseerd op informatie van de vertrouwensarts, zijn de voor de vreemdeling noodzakelijke medicijnen Descovy en Dolutegravir beschikbaar in Nigeria. De staatssecretaris klaagt in zijn enige grief terecht dat hij in principe van de juistheid van deze informatie mag uitgaan (uitspraak van de Afdeling van 4 december 2019, ECLI:NL:RVS:2019:4109). De vreemdeling heeft met de e-mail van professor Akanmu niet aannemelijk gemaakt dat deze informatie niet klopt. In dat verband heeft de staatssecretaris terecht aangevoerd dat uit die e-mail weliswaar volgt dat de noodzakelijke medicatie in Nigeria niet is geregistreerd, maar dat dit niet betekent dat de medicatie niet beschikbaar is (uitspraak van de Afdeling van 15 augustus 2018, ECLI:NL:RVS:2018:2739). Verder is van belang dat professor Akanmu zich voornamelijk heeft gebaseerd op wat algemeen bekend is over registraties en overheidsprogramma's en niet over de daadwerkelijke beschikbaarheid van medicatie in medisch-technische zin, terwijl dat de vraag is die beantwoord moet worden.

Gelet op het voorgaande klaagt de staatssecretaris terecht dat de rechtbank hem ten onrechte heeft opgedragen nader onderzoek te doen naar de beschikbaarheid van de medicatie in Nigeria.

De grief slaagt. Het hoger beroep is gegrond.
RvS 201909170/1/V3, 1.7.20