RvS: politiek actieve Ahwazi uit Iran loopt risico

De vreemdeling is etnisch Arabier (hierna: Ahwazi) en heeft oorspronkelijk aan zijn asielaanvraag ten grondslag gelegd dat hij niet naar zijn land van herkomst kan terugkeren door de problemen van zijn vader met de autoriteiten daar. In de zienswijze heeft hij daaraan toegevoegd dat hij in Nederland is opgekomen voor de rechten van Ahwazi in Iran en ook hierom niet kan terugkeren. De vreemdeling betoogt dat nu de staatssecretaris zijn activiteiten geloofwaardig heeft geacht, hij niet van hem mag vragen om voor zijn vertrek naar Iran de sporen daarvan op internet te verwijderen en verwijderd te houden.

De Afdeling concludeert uit de ingebrachte informatie dat Ahwazi niet wegens hun Arabische afkomst alleen gevaar lopen in Iran. Zij moeten persoonlijke feiten en omstandigheden aanvoeren en aannemelijk maken, waaruit een gegronde vrees voor vervolging of een reëel risico op onmenselijke behandeling valt af te leiden. Ter zitting heeft de staatssecretaris toegelicht dat indien de vreemdeling hierin slaagt, hem een asielvergunning zal worden verleend. De Afdeling overweegt dat nu de staatssecretaris de activiteiten van de vreemdeling geloofwaardig acht en niet heeft bestreden dat die activiteiten voortkomen uit een fundamentele politieke overtuiging, hij niet van de vreemdeling mag verwachten dat die zich bij terugkeer naar Iran terughoudend opstelt bij de uitoefening daarvan. Door van de vreemdeling te verwachten dat die voordat hij terugkeert naar Iran, berichten waaruit zijn politieke overtuiging blijkt van zijn Facebookpagina verwijdert, eist de staatssecretaris ten onrechte terughoudendheid van de vreemdeling.

ABRvS, 201801581-1, 26.6.19

vader: ABRvS, 201801587-1, 26.6.19