MvOCW: geen structurele verlaging collegegeld vluchtelingstudenten

Voor vluchteling-studenten is gekozen voor een maatwerkaanpak.

Het meest recente voorbeeld van maatwerk is dat instellingen voor ontheemden uit Oekraïne het instellingscollegegeld hebben verlaagd tot het wettelijk collegegeld voor het studiejaar 2022-2023. Daarnaast hanteert een aantal onderwijsinstellingen ook voor vluchtelingen uit andere landen een laag instellingscollegegeld-tarief. Waar nodig, worden deze studenten ook ondersteund door de Stichting voor vluchteling-studenten (UAF). Omdat het vooralsnog om een beperkt aantal studenten gaat, is de druk op het stelsel, zowel financieel als kwantitatief, beperkt. Dit wordt anders als er gekozen zou worden voor de generieke maatregelen waar in het commissiedebat om gevraagd werd.

Indien financiering van deze doelgroep een structureel karakter zou krijgen, kan dit grote impact hebben op de financiering van het stelsel en de beschikbare onderwijscapaciteit. Ook omdat de kans aanwezig is dat structurele financiering een aanzuigende werking heeft, mede door een groot aanbod Engelstalig onderwijs in Nederland. Dit ook tegen de achtergrond van de wens om internationale studentenstroom te beheersen.

https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/kamerstukken/2023/01/13/reactie-inzake-structurele-financiering-vluchteling-studenten-in-het-hoger-onderwijs-tz20221139/reactie-inzake-structurele-financiering-vluchteling-studenten-in-het-hoger-onderwijs-tz20221139.pdf, 13.1.23