Rb: heroverwegen intrekking asielvergunning ivm verblijf elders, 10jr priveleven hier

Bij de belangenafweging in het kader van het door artikel 8 van het EVRM beschermde recht op eerbiediging van het privéleven en familie- en gezinsleven moet een "fair balance" worden gevonden tussen het belang van de vreemdeling en diens familie enerzijds en het Nederlands algemeen belang dat is gediend bij het uitvoeren van een restrictief toelatingsbeleid anderzijds. Daarbij moeten alle voor die belangenafweging van betekenis zijnde feiten en omstandigheden kenbaar worden betrokken.

De rechtbank is van oordeel dat niet alle feiten en omstandigheden zijn betrokken bij de belangenafweging. In het bestreden besluit heeft verweerder zich slechts uitgelaten over het familieleven maar niets gezegd over het door eiseres opgebouwde privéleven in Nederland. Bij zienswijze heeft eiseres aangevoerd dat zij inmiddels meer dan 10 jaar in Nederland verblijft. Eiseres heeft verder aangevoerd dat zij nog minderjarig was toen zij naar Nederland is gekomen, hier altijd haar hoofdverblijf heeft gehad, dat zij heeft gewerkt en een vrienden- en kennissenkring heeft opgebouwd.

Beroep gegrond
Rb Middelburg AWB 16/26803 (beroep) en 16/26806 (verzoek), 8.12.16