SvJ&V: herstart asielprocedures

Inmiddels is gestart met doorplaatsing van mensen uit het noodonderdak naar de COA-opvang in Ter Apel. Daar zal de asielprocedure starten met het ondertekenen van het aanvraagformulier en vervolgens zal een aanmeldgehoor gepland worden. Het nu feitelijk starten van de asielprocedure kan met inachtneming van de RIVM-richtlijnen. Daarnaast geldt voor asielzoekers die zich nieuw melden bij de COA-opvang in Ter Apel dat zij al bij de eerste registratie het aanvraagformulier kunnen ondertekenen. Vervolgens zullen zij tijdelijk naar het noodonderdak gebracht worden, om de gezondheidsrisico’s op de COA-locatie Ter Apel (de grootste opvanglocatie van Nederland) zoveel mogelijk te beperken. Na enige periode op de noodonderdaklocatie zullen asielzoekers naar Ter Apel gebracht worden om het vervolg van de aanmeldfase te doorlopen en het aanmeldgehoor af te nemen. Het kabinet denkt hiermee gewogen recht te doen aan de gezondheidsrisico’s voor medewerkers in de vreemdelingenketen, omwonenden en bestaande bewoners van AZC’s (in het bijzonder die in Ter Apel), alsmede aan de belangen van asielzoekers en de asielrechtelijke verplichting die Nederland heeft. Deze nieuwe werkwijze gaat uiterlijk in op dinsdag 28 april 2020, of zoveel eerder als mogelijk.

https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/kamerstukken/2020/04/23/tk-stand-van-zaken-coronamaatregelen-in-de-justitie-veiligheids-en-migratieketen/tk-stand-van-zaken-coronamaatregelen-in-de-justitie-veiligheids-en-migratieketen.pdf, 23.4.20