Rb: geen beeindiging opvang doofstomme vreemdeling in Dublin-Griekenland procedure

De asielaanvraag van de vreemdeling is niet-ontvankelijk verklaard omdat hij reeds internationale bescherming geniet in Griekenland. De verstrekkingen en opvangvoorzieningen zijn daarop beëindigd op 12 maart 2018. De vovo strekt ertoe dat de opvang van de vreemdeling wordt hervat en voortgezet totdat de rechtbank heeft beslist op het beroep.

De voorzieningenrechter is van oordeel dat het belang van de vreemdeling bij continuering van de opvang dient te prevaleren boven het belang va de staatssecretaris om de opvang direct te beëindigen. Bij deze belangafweging wordt betrokken dat de vreemdeling doofstom is en dat beëindiging van de opvang om die reden voor hem meer belastend is dan voor andere vreemdelingen in een vergelijkbare situatie. Evenmin is gebleken van zwaarwegende belangen van de staatssecretaris op grond vanwaar de opvang en verstrekkingen van de vreemdeling ondanks de onvoorwaardelijk en ondubbelzinnige toezegging niet zouden moeten worden gecontinueerd. De vovo wordt toegewezen.

Rb Rotterdam, NL18.5013, 13.3.18