Rb: terugkeer naar Nigeria is risico vanwege mensenhandelaars drugshandel

De vreemdeling heeft bij zijn asielaanvraag aangevoerd slachtoffer te zijn van mensenhandel doordat hij onder valse voorwendselen naar Nederland is gebracht. Daarna is van hem verwacht dat hij drugs zou smokkelen. Hij stelt vanwege het weigeren om drugs te smokkelen slachtoffer te zijn van mishandeling en doodsbedreigingen door leden van de Black Axe Cult waardoor hij bij terugkeer een reëel risico loopt op behandeling in strijd met artikel 3 EVRM. De staatssecretaris heeft het relaas geloofwaardig geacht maar acht de gedwongen drugssmokkel en de gevolgen daarvan geen relevant element gezien het een commuun delict is en zich in Nederland heeft afgespeeld.

De rechtbank overweegt als volgt. Vanwege de ex-nunc beoordeling moet worden vastgesteld of er een reëel risico is op vervolging of ernstige schade. De rechtbank acht het beroep gegrond omdat de vrees van de vreemdeling bij uitstek is gebaseerd op het element dat onterecht niet relevant is geacht door de staatssecretaris. Het standpunt dat de feiten zich pas in Nederland hebben afgespeeld doet hier niet aan af. Bovendien is er in deze zaak wel degelijk een verband met de gebeurtenissen in Nigeria doordat de vreemdeling vanaf daar onder valse voorwendselen naar Nederland is gebracht.

Beroep gegrond.
Rb Haarlem, NL21.4148, 9.4.21