RvS: risico bendes El Salvador

RvS: risico bendes El salvador

De vreemdelingen hebben aan hun asielaanvraag ten grondslag gelegd dat zij vrezen voor de bende Mara Salvatrucha. De staatssecretaris acht dit ongeloofwaardig.

De Afdeling oordeelt als volgt. De rechtbank heeft de afwijzing ten onrechte in stand gelaten .... Daarbij is ten onrechte voorbijgegaan aan de aangehaalde landeninformatie in het kader van de integrale geloofwaardigheidsbeoordeling. Hieruit blijkt namelijk dat kinderen onderweg naar school risico lopen aangesproken te worden en dat zij vermoord kunnen worden als ze weigeren zich aan te sluiten bij de bende zoals blijkt uit het Country Policy and Information Note, El Salvador: Fear of gangs rapport van het UK Home Office. Ook blijkt uit de UNHCR Guidelines dat de regio waar de vreemdelingen vandaan komen, Sonsonate, de gewelddadigst regio van El Salvador is. Gelet hierop past het in het algemene beeld dat er ineens bendeleden bij het huis van de vreemdelingen verschenen om de oudste zoon te intimideren, zodra hij niet meer naar school ging.

Hoger beroep tegen Rb Haarlem nr. NL21.12043 en NL21.12044, 29.6.22 gegrond.
ABRvS 202204375/1, 21.7.23